Aan de slag met mobiliteit in Kerkrade
Op 26 april heeft de raad het Mobiliteitsplan ‘Samen op weg in een gezond en bereikbaar Kerkrade’ van de gemeente Kerkrade vastgesteld. In dit mobiliteitsplan hebben we het toekomstbeeld geschetst van hoe de gemeente Kerkrade er in de toekomst uitziet op het gebied van verkeer en mobiliteit.
“Met het mobiliteitsplan streven we ernaar Kerkrade beter bereikbaar én vitaler te maken. We vinden het belangrijk dat Kerkrade toegankelijk is voor iedereen. Daarom verbeteren van verbindingen tussen wijken, centra en bedrijventerreinen. Ook verbeteren we de verkeersveiligheid. Zo zorgen we voor een prettige leefomgeving voor iedereen,” aldus wethouder Geers (Verkeer en vervoer).
Hoe we daar volgend jaar concreet mee gaan starten, zal uitgebreid vastgelegd worden in het uitvoeringsplan 2024. We informeren je alvast kort over de projecten die in 2024 worden uitgevoerd of onderzocht.
Welke projecten voeren we in 2024 uit?
Allereerst werken we aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we onder andere door snelheidsremmende maatregelen te nemen. Ook maken we waar mogelijk extra parkeerplaatsen op plekken waar het te druk is en doen we mee aan een nieuwe aanbesteding voor laadpalen.
Alle schoolzones worden ingericht met de wettelijke bebording en markering. Daarnaast worden er jaarlijks twee nieuwe schoolzones ingericht met nieuw attentie verhogend straatmeubilair. Zo worden de schoolzones beter herkenbaar. Ook houden we extra acties op scholen om bewustzijn in het verkeer te vergroten.
Ook maken we bushaltes beter toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn, breiden we het VeloCity-netwerk uit en voeren we maatregelen in om vervoersarmoede in Kerkrade-West te verminderen.
Als laatste werken we aan het stimuleren van duurzame mobiliteit, stimuleren we de IC-verbinding tussen Randstad-Eindhoven-Aken via Herzogenrath en passen we de poortconstructie aan op verschillende wegen.
Welke projecten onderzoeken we nog?
Als eerste onderzoeken we hoe we het fietsverkeer beter kunnen inpassen en waar er extra laadpunten voor elektrische fietsen geplaatst kunnen worden.
Ook onderzoeken we hoe we het gedrag in het verkeer kunnen beïnvloeden en kijken we naar de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van onder andere de Rodaboulevard en de Locht.