Identiteitskaart
Wat is het?
Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen.
Vanaf 4 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.
Spoedaanvraag
Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.
Reizen met kinderen
- Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
- Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.
Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.
Hoe werkt het?
Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.
Veilige kopie identiteitskaart
Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.
Wat moet ik doen?
- U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
- U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
- Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
- Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.
Lichamelijke of verstandelijke beperking
Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.
Identiteitskaart kwijt of gestolen
- Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
- Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
- Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
- Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
- Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
- Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
- Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Aanvragen identiteitskaart
U kunt een identiteitskaart op 2 manieren aanvragen. Online of in het gemeentehuis.
1 Online aanvraag
Snel uw aanvraag voor een identiteitskaart regelen? Dat kan als u alvast online uw aanvraag doet en betaalt. Ook als uw identiteitskaart kwijt bent of gestolen is. De aangifte van vermissing kan ook online via onze website. U heeft voor een online aanvraag identiteitskaart DigiD nodig.
Kinderen kunnen niet via de DigiD van de ouder(s) een identiteitskaart aanvragen. Hiervoor dienen ze over een eigen DigiD te beschikken.
Na uw online aanvraag identiteitskaart maakt u ook een afspraak online aanvraag en komt u persoonlijk langs. Hier levert u uw pasfoto in, ondertekent u de aanvraag en neemt u alle paspoorten en identiteitskaarten mee die u nog hebt, ook al zijn ze verlopen. Kinderen moeten zelf ook aanwezig zijn bij de aanvraag van een reisdocument. Een week later kunt u uw identiteitskaart ophalen. U kunt geen spoedaanvraag online doen.
Online aanvraag identiteitskaart + Afspraak online aanvraag
2 Aanvraag in het gemeentehuis
U kunt er voor kiezen om de aanvraag in het gemeentehuis te doen. Dan maakt u daarvoor een afspraak bij de gemeente. U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Kinderen moeten zelf ook aanwezig zijn bij de aanvraag van een reisdocument. Na ongeveer een week kunt u uw identiteitskaart afhalen.
Telefonisch een afspraak maken kan via nummer 14 045
Wat heb ik nodig?
- Een goedgelijkende pasfoto die
- niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en
- voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
- Als u een tweede paspoort aanvraagt, neemt u bewijzen mee dat u het tweede paspoort nodig hebt.
- Als uw paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
- Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
Kinderen tot 12 jaar
- Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
- (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
- Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
- Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
- Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
- Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
Digitale toestemming via DigiD
- De toestemming van beide ouders of degene die het gezag over het kind heeft kan deze toestemming ook digitaal via DigiD regelen in plaats van het formulier toestemmingsverklaring.
- Digitale toestemming via DigiD.
Hoelang duurt het?
U kunt uw identiteitskaart na 6 werkdagen afhalen. Als u een spoedaanvraag 's ochtends hebt gedaan, kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag afhalen. Het is van belang dat uzelf uw reisdocument komt afhalen. Let op! Kinderen moeten ook aanwezig zijn bij het afhalen van hun reisdocument.
Als u uw oude identiteitskaart niet meer hebt en u hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.
Wat kost het?
Product | Leeftijd | Kosten | Toeslag spoed-aanvraag | Geldig | Tijd | Tijd bij spoed-aanvraag |
Identiteitskaart | 18 jaar of ouder | € 75,80 | € 57,09 | is 10 jaar geldig | ligt na 5 werkdagen voor u klaar | ligt na 1 werkdag voor u klaar |
Identiteitskaart | jonger dan 18 jaar | € 40,92 | € 57,09 | is 5 jaar geldig | ligt na 5 werkdagen voor u klaar | ligt na 1 werkdag voor u klaar |
Extra informatie
- Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
- Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
- Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
- Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Vanuit het buitenland aanvragen
Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.
Met de tool van Nederland Wereldwijd is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.