Raadscommissies

De gemeenteraad van Kerkrade heeft drie raadscommissies. Elke commissie behandelt één of meerdere beleidsterreinen. De meeste onderwerpen worden eerst in een commissie besproken alvorens ze in de raad worden behandeld.

Zo is in de commissie vaak meer gelegenheid om een onderwerp uitgebreid te bespreken en zijn er vaak ambtenaren aanwezig die nog een nadere toelichting kunnen geven.
Een raadscommissie wordt voorgezeten door een raadslid, dat door de gemeenteraad daartoe is benoemd. De commissie neemt geen besluiten, maar geeft advies aan de gemeenteraad en het college. Besluitvorming vindt altijd plaats in de gemeenteraad.

De commissies vergaderen in de regel volgens een vergaderschema, dat reeds vóór aanvang van het nieuwe jaar wordt vastgesteld.

Spreekrecht

Een vast agendapunt van iedere commissievergadering is de 'spreektijd voor het publiek' waar u als burger uw mening in de vorm van een betoog kunt geven over inhoudelijke onderwerpen die op de agenda staan. 

Indien u de commissie wilt toespreken moet u dit vóór aanvang van de vergadering bij de griffie kenbaar maken. De griffie helpt u dan ook graag door uitleg te geven en eventuele vragen vooraf te beantwoorden.

Daarnaast heeft u de mogelijkheid in te spreken bij een van de informatiebijeenkomsten. Tijdens deze informatiebijeenkomsten vinden de presentaties en de informatievergadering voor de commissieleden plaats. Indien u gebruik wilt maken van het inspreekrecht bij een informatiebijeenkomst moet u dit 2 werkdagen voor aanvang van de bijeenkomst bij de griffie melden. In het geval van een verkenningsbijeenkomst geldt de bepaling 5 werkdagen. 

In alle drie de gevallen gelden uitzonderingen wanneer er niet ingesproken kan worden. 

Het woord kan niet worden gevoerd:

  1. Over voorstellen of onderwerpen waarover reeds in een eerdere bijeenkomst is ingesproken, tenzij er nieuwe informatie beschikbaar is waarover inspreken destijds nog niet mogelijk was.
  2.  Benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen.
  3. Een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan.
  4.  Indien een klacht als bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
  5. Persoonlijke / individuele kwesties of kwesties tussen twee of enkele burgers en/of organisaties.
  6. Inzake de begroting, de tarieven voor gemeentelijke dienstverlening en belasting als bedoeld in hoofdstuk XV van de Gemeentewet.
  7. Indien de uitvoering van een beleidsvoornemen dermate spoedeisend is dat inspraak niet kan worden afgewacht.

Mocht u gebruik willen maken van uw inspreekrecht dient u uw naam, adres, telefoonnummer en het onderwerp door te geven en of u op persoonlijke titel of namens iemand spreekt. In het algemeen geldt dat u 5 minuten de tijd krijgt om in te spreken. De totale spreektijd (voor het hele agendapunt) is voor de commissievergadering echter beperkt tot 30 minuten en voor de informatiebijeenkomsten 15 minuten. Dus als meerdere personen gebruik maken van deze mogelijkheid moet de totale spreektijd verdeeld worden.

Wanneer u gebruik wenst te maken van uw spreekrecht, kunt u zich melden bij: mevr. J. Wetzelaer (bereikbaar via het algemene telefoonnummer 14 045). U kunt ook mailen naar: griffie@kerkrade.nl
 

Commissie Algemene Zaken en Middelen

Algemene bestuurlijke aangelegenheden; veiligheid en handhaving (openbare orde algemeen, rampenbestrijding, criminaliteitspreventie, handhaving en toezicht, uitvoering bijzondere wetten en plaatselijke verordeningen); publiekszaken, internationale betrekkingen, grensoverschrijdende samenwerking (Eurode/EuRegio); intergemeentelijke samenwerking (Parkstad Limburg); financieel beleid op hoofdlijnen; informatievoorziening en automatisering, personele aangelegenheden raadsgriffie; algemene rechtsbescherming, PR en marketing; communicatie; evenementen, markten en kermissen; sport en recreatie; ontwikkelingssamenwerking.

Raadsleden en burgercommissieleden van de commissie Algemene Zaken en Middelen

Commissie Burgers en Samenleving

Arbeidsvoorziening en arbeidsmarkt; sociale zekerheid; integratiebeleid; welzijn en sociaal- cultureel werk (bibliotheek, gemeenschapshuizen, vrijwilligerswerk); maatschappelijke participatie en zorg; volksgezondheid en doelgroepenbeleid; onderwijs en educatie; jeugd.

Raadsleden en burgercommissieleden van de commissie Burgers en Samenleving

Commissie Grondgebied en Economische Zaken

Bouwen en wonen (ruimtelijke ordening, wonen, wijkontwikkeling, natuur, landschap en groen); verkeer en vervoer (infrastructuur algemeen, automobiliteit, openbaar vervoer, fiets/voetganger); milieu (milieubeheer, afval, reiniging); economie en toerisme (werkgelegenheid, revitalisering bedrijventerreinen, toerisme); kunst en cultuur (culturele evenementen, culturele verenigingen, exposities, muziekonderwijs); water; beheer en onderhoud (riolering, wegen, straten, pleinen, verkeersinstallaties, gemeentelijke gebouwen, begraafplaatsen, groenvoorzieningen, onderhoud sportaccommodaties en recreatieve voorzieningen, geo-informatie).

Raadsleden en burgercommissieleden van de commissie Grondgebied en Economische Zaken

Vergaderstukken

Alle vergaderstukken zijn te vinden in het bestuurlijk informatiesysteem.

Tevens kunt u commissie- en raadsvergaderingen vanaf 2006 terugkijken en/of -luisteren via ons bestuurlijk informatiesysteem

Reglement van orde vergaderingen raadscommissies