Uittreksel persoonsgegevens BRP
Wat is het?
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:
- naam
- adres
- woonplaats
- geboortedatum
Heeft u een uittreksel nodig voor de woningbouwvereniging en wilt deze een uittreksel van uw huishoudsamenstelling? Bestel dan het uittreksel “gezinssamenstelling”. Let op. In dit uittreksel staan niet uw historische adressen. Hiervoor dient u het uittreksel “woningbouwvereniging” te bestellen. De keuze tussen deze varianten kunt u maken zodra u de aanvraag via onderstaande knop start.
Wat moet ik doen?
Digitaal regelen Vraag het uittreksel online aan.
Een andere mogelijkheid is op afspraak een uittreksel aan de balie aanvragen.
Ondernemers, notarissen, advocaten e.d. kunnen hun aanvraag digitaal regelen via E-Herkenning
Telefonisch een afspraak maken kan via nummer 14 045
Geef aan waarvoor u het uittreksel nodig hebt. Dan weet de ambtenaar welke gegevens op uw uittreksel moeten staan. U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:
- uzelf
- uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
- iemand die u hebt gemachtigd
Iemand anders machtigen
Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:
- de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
- de naam van de gemachtigde
- uw handtekening
- de handtekening van de gemachtigde
Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten. Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.
Wat kost het?
De legeskosten voor een balie aanvraag is € 15,00
De legeskosten voor een online aanvraag is € 12,00
Wat moet ik meenemen?
Bij een online aanvraag heeft u nodig:
- uw DigiD
- gegevens voor internetbankieren
Bij een persoonlijke aanvraag heeft u nodig:
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Bij een schriftelijke aanvraag heeft u nodig:
- kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs.
Hoe lang duurt het?
- Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
- Als u het uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.
Uw online aangevraagd uittreksel wordt dan binnen 2 werkdagen naar u opgestuurd.