Winkels open, fietsers lopen!
Er zijn meldingen binnengekomen over overlast van verschillende partijen, zoals winkeliers, omwonenden en bezoekers van het centrum. Daarom is besloten om als pilot een fietsverbod in te voeren in een deel van het voetgangersgebied tijdens de openingstijden van de winkels.
Aanleiding en doel
In het centrum van Kerkrade komen regelmatig aanvaringen voor tussen voetgangers en fietsers (hier vallen e-bikes en fatbikes ook onder). Dit zorgt voor onveilige situaties en een vermindering van de winkelbeleving. Vooral op drukke momenten, zoals tijdens de winkeluren, is het voor voetgangers moeilijk om zich vrij en veilig door het centrum te bewegen. De gemeenteraad heeft een paar jaren geleden besloten dat fietsverkeer welkom is binnen het voetgangersgebied in het centrum. Een van de redenen voor deze pilot is het toenemende verschil in snelheid tussen voetgangers en fietsers.
Wethouder Alexander Geers (Verkeer en Vervoer): "Het invoeren van een fietsverbod in het centrum van Kerkrade is een nodige stap om de veiligheid en leefbaarheid in ons centrum te verbeteren. We streven ernaar om een prettige en veilige omgeving te creëren voor al onze inwoners en bezoekers.”
Het doel van de fietsvrije zone is om:
• De veiligheid van voetgangers in het centrum te waarborgen.
• De winkelbeleving en het verblijfsgenot in het centrum van Kerkrade te verbeteren.
• Een duidelijke grens te creëren tussen voetgangers- en fietsverkeer tijdens de drukste tijden.
Uitwerking van de maatregel
Een deel van het huidige voetgangersgebied in het centrum is een fietsvrije zone geworden, zoals op onderstaande tekening weergegeven, met de volgende voorwaarden:
• Tijdvak: Het verbod is geldig tijdens de reguliere openingstijden van de winkels. Van maandag tot en met zaterdag van 09:00 tot 18:00 uur en op koopzondagen.
• Borden en communicatie: Er zijn wettelijk verplichte verkeersborden geplaatst aan de grens van de fietsvrije zone. Wordt er via diverse kanalen, zoals de gemeentelijke website, sociale media en lokale kranten, gecommuniceerd over de invoering van het verbod.
• Pilot: De pilot van de fietsvrije zone zal na een jaar worden geëvalueerd. Dit zal gebeuren op basis van ervaringen van winkeliers en bewoners. Zij kunnen met vragen of opmerkingen terecht bij de centrummanager.
• Markt: We zijn van mening dat de markt en aanliggende straten geschikt, en van voldoende breedte zijn. Er zal met ondernemers worden gekeken of problemen lokaal en belemmerende maatregelen opgepakt kunnen worden.
• Handhaving: In de eerste periode zal er vooral ingezet worden op bewustwording, gevolgd door gerichte controles en eventuele boetes wanneer de regels niet worden gevolgd. Gezien de beperkte capaciteit bij handhaving is het helaas niet mogelijk om volledige focus te leggen op het handhaven van dit verbod.